-
کوتاه درباره «همه یا هیچ» (All or Nothing) 2002
پنجشنبه 13 مهر 1402 09:17
در همه یا هیچِ مایک لی با وجود انسجام روایی حضور کارگردان/فیلمنامهنویس را حس میکنیم. برعکسِ راز ها و دروغ ها . در همه یا هیچ ، مایک لی این سه خانواده را هر جوری که هست به هم ربط میدهد ولی از ادامه دادن داستانِ دو خانوادهی دیگر امتناع میکند. ما در مورد خانوادهی تیموتی اسپال به نتیجه و پایانی میرسیم ، اما در مورد...
-
کوتاه درباره بر زمین خطرناک (On Dangerous Ground) 1951
پنجشنبه 13 مهر 1402 09:16
شخصیت اصلی و مد نظر ری ، در پایان بر خلاف در مکانی متروک ، فراتر از واقع و شورش بی دلیل خودش را تخلیه نمی کند ؛ بلکه با عشق آرام می شود. رابرت رایان در این فیلم نقش مردی را بازی می کند که می بینیم چه رفتار خصمانه ای با خلافکاران و پلیس های دیگر دارد. او با آدم های دور و برش، و فضای سرد و بی روح شهر ارتباط برقرار نمی...
-
کشتار (The Killing) 1956 از دریچه نقد پالین کیل
شنبه 25 شهریور 1402 11:31
برای «استنلی کوبریک» ترحمی به خود است که فیلم های «هراس و هوس» و «بوسه قاتل» خود را به فراموشی بسپارد. اگر او در عوض کارگردان سینما، نویسنده میبود میتوانست آنها را پاره کند و به دور بیندازد. اما بعد از آن، او بیست و هفت ساله بود که ، «کشتار» را آفرید ، که آغازی واقعی در حرفه سینمایی او است. «کشتار» یک فیلم بسیار...
-
کتاب «سینما به روایت ژان پیر ملویل»
چهارشنبه 22 شهریور 1402 12:15
«فکر می کنم در این مورد اتفاق نظر داریم، اما اگر تصادفا با من اختلاف نظر دارید،مسلم است که حق با من است! » این مصاحبه به سبک کتاب هیچکاک و تروفو ( سینما به روایت هیچکاک ) انجام شده است و به اندازه همان کتاب خواندنی و جذاب است. در این کتاب ، روی نوگی یرا در مورد تک تک فیلم های ملویل با او مصاحبه کرده است (غیر از یک...
-
مرد ناجور/جدا افتاده (Odd Man Out) 1949 / من مرد تنهای شبم...*
یکشنبه 19 شهریور 1402 23:53
شگفت انگیز است که مرد ناجور کم تر از مرد سوم دیده شده، خیلی کم تر! کارول رید داستان قهرمان زخم خوردهاش (جیمز میسون) ، که در برف و سرما به دنبال امنیت میگردد را استادانه به تصویر میکشد. به گونه ای که همدلی و همدردی تماشاگر با شخصیت به اوج میرسد. مردی که یک مبارز مهم سیاسی است ولی مردم و دوستانش به او پناه نمیدهند...
-
کوتاه درباره «عجیبالخلقهها» (Freaks) 1932
شنبه 11 شهریور 1402 11:58
عجیبالخلقهها یک اثر حال به هم زن است! نه نه ، اشتباه نکنید! منظورم خودِ -به اصطلاح- عجیب الخلقه ها نیست! منظورم رفتار آن زن - به اصطلاح - زیبا است! در ظاهر زیبا است اما در باطن کریه و زشت! و مردی که عاشقش (؟!) است هم در ظاهر قدرتمند است اما در باطن پست است و حقیر! این چیزی است که فیلم به ما میرساند. و آیا همین...
-
کوتاه درباره «یک نقشه ساده» (A Simple Plan) 1998
پنجشنبه 9 شهریور 1402 11:04
فیلم با کلاغ ها شروع میشود. کلاغ هایی که قرار است نمادی شوم باشند ، برای طمع. انگار بعد از اینکه یکی از کلاغ ها به هنک نوک میزند و صورتش را زخمی میکند ، او به فردی پولپرست و آزمند تبدیل میشود! مانند عنکبوتی که پارکر را به یک ابرقهرمان تبدیل کرد (اشاره به مرد عنکبوتی ، فیلم دیگر ریمی) ! او -به همراه برادر و دوستش...
-
جادوگری / ساحره (Häxan) 1922 / نادانی یا بیماری؟!
دوشنبه 6 شهریور 1402 11:13
( این نوشته در شماره ۶۰۵ ماهنامه فیلم چاپ شده است ) این مستند پرهزینه ترین فیلم صامت اسکندیناوی است . اثری که خلاقیت در آن موج میزند. تقریبا صد سال پیش بنیامین کریستنسن ، که خواننده اپرا بود و کارگردان و بازیگر شده بود ، تصمیم گرفت فیلمی بسازد که از سایر آثار زمان خودش متفاوت باشد. او با اندوختهای بزرگ از کتاب ها...
-
شماره ۶۰۴ ماهنامه فیلم -ویژهنامه روز ملی سینما
پنجشنبه 2 شهریور 1402 17:48
در این شماره یادداشتم در مورد «او که سیلی میخورد» اولین فیلم مترو گلدن مایر چاپ شده. فیلمی زیبا به کارگردانی ویکتور خوستروم سوئدی .
-
پدر (Father | Apa) 1966 / خاطرات
دوشنبه 30 مرداد 1402 08:46
«تنها شباهت قهرمان «پدر» و من این است که من هم بدون پدر، بزرگ شدم. اما مانند پدرم، پدرِ هفتاد تا هشتاد درصد همکلاسی هایم در جنگ کشته شدند. در دانشگاه فقط سه دوست داشتم که پدرانشان زنده بودند. من دیده و تجربه کرده ام که برای یک کودک، یک نوجوان، دلتنگی برای پدر چیست، چگونه به دنبال او می گردد، او را چگونه تصور می کند،...