سینه‌فیلیا

سینه‌فیلیا

یادداشت‌های سینمایی
سینه‌فیلیا

سینه‌فیلیا

یادداشت‌های سینمایی

صورت غذا (The Menu) 2022/ دادگاه غذایی!

 

 

اختلاف طبقاتی و مصرف گرایی و کلا خصوصیات منفی انسان که در بررسی فیلم  بد حرف نزن هم به آن اشاره کردم یک محتوای تکراری است.(که البته آن فیلم به نظرم محتوای جالبی داشت اما فیلمنامه خوب نبود). البته نه اینکه این محتوا ها کلیشه ای شوند ؛ ولی محتوا‌زدگی تا این حد غیر قابل تحمل است. در این چند ساله،فیلم های مشابه و تکراری زیادی را چه از نظر داستان و فرم و چه از نظر محتوا شاهد هستیم. مثلا همین امسال (در واقع پارسال، ۲۰۲۲!) به دو فیلم Don't Worry Darling  و Spiderhead  نگاه کنید. هر دو فیلم های ضعیفی هستند و هر دو هم یک ایده تکراری را به نمایش می گذارند و حتی سرگرم کننده نیستند.

این فیلم تا حدودی می تواند ما را در فضایی جالب نگه دارد. گاهی تماشاگر را غافلگیر می کند و  کمدی خوبی هم دارد. نه بیش از این! حداقل برای من اینطور بود.آیا می توان گفت فیلم کمدی سیاه است؟ برای من بیشتر بخش کمدی اش جدی بود و نتوانستم بخش سیاهش را جدی بگیرم ! مانند یک بازی ، یک تئاتر که کارگردان_بازیگرش اسلوویک (رالف فاینیس) است. او انگار می خواهد از همه انتقام بگیرد (و انتقام دیگران را از آنها بگیرد!) و  گرد هم آوردن این افراد به خاطر همین است. بازیگری که با دیدن فیلمش وقت گرانبهایش را هدر داده، منتقد غذایی که در زندگی او نقش منفی پررنگی داشته و افرادی دیگری  که کار های بدی کرده اند. این یک دادگاه غذایی است! افراد باید تاوان کارهایشان را پس دهند! مارگو(آنیا تیلور-جوی)،مهمان ناخوانده این بازی است و از اول هم می دانیم که او از این مهلکه خواهد گریخت ؛ و همین ، باعث کشمکش های زیادی می شود.

فیلم شخصیت رالف فاینس را خیلی خوب شکل داده،و با بازی خوب این بازیگر ما می توانیم سختی هایی که اسلوویک کشیده (دستانش در برابر آتش مقاوم است!) و تنفر و نبوغش را به خوبی حس کنیم. 

یک نکته جالب اینکه ، یکی از تهیه کنندگان این فیلم آدام مک کی  (کارگردان گوینده،رکود بزرگ، اون یکی ها و...  ) است که سال قبل هم تهیه کننده فیلم تازه (Fresh)  بود. در آن فیلم،یک کمدی سیاه با موضوع آدمخواری را شاهد هستیم.مثل اینکه به اینجور فیلم ها علاقه زیادی دارد!

نظرات 2 + ارسال نظر
Baran جمعه 16 دی 1401 ساعت 13:14

سلام!
رالف فاینس_یاد آورِ "حفاری"شد.آنیا تیلور-جوی_یادآورِ "مرد شمالی".

خیلی ممنون بابت این پست،همچنین یکایک پست های همیشه خوب تون.ضمناً یک بار دیگه،از شما بابت نوشتن نامِ آن سریال ،خیلی ممنون ومتشکر و سپاسگزارم.

سلام و درود.برای من رالف فاینس یادآور در بروژ مکدونا و فهرست شیندلر اسپیلبرگ!
خیلی ممنون ، لطف دارید.مثل اینکه خیلی دوست داشتید اون سریال رو نگاه کنید!

Daniel شنبه 1 بهمن 1401 ساعت 17:22 https://rocknroller.blogsky.com

فیلمشو گرفتم هنوز ندیدم
با اینکه میگی فیلما سرگرم کنندگیشون رو از دست دادن موافقم تازگیا هر چی فیلم میاد اصلا رقبت نمیکم ببینمشون از بس قابل پیش بینی ان

سلام. به نظرم اینها بیشتر به فکر محتوا هستند تا فیلمنامه و... اصلا به نظرم فیلم باید در وهله اول حداقل من رو سرگرم کنه. البته فیلم های هنری بحثشون جداست‌،ولی اینجور فیلم ها بدون شک باید اینجوری باشند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد